Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK)Obecné informace o programu OPPIK ...ZDE Způsobilé výdaje | Požadavky a specifika zpracování energetických posudků projektů podporovaných aktivit v rámci Výzvy II programu OP PIKPostup při zpracování energetického posudku podle přílohy č.9 k vyhlášce č.480/2012 Sb. o energetickém auditu a energetickém posudku v platném znění, Specifika hodnocení podporovaných aktivit projektů v rámci energetického posudku: -využití
odpadní energie ve výrobních procesech, Systém MS2014+Systém MS2014+ je přístupný na adrese https://mseu.mssf.cz/. Interně je rozdělen do tří módů (žadatel, hodnotitel a poskytovatel dotace), přičemž nás nejvíce zajímá část určená pro žadatele. Není nikterak překvapivé, že prvním krokem je registrace uživatele systému. Po zadání registračních údajů nám dorazí SMS s kódem, kterým je nutné registraci ověřit (je zapotřebí, abychom v mezidobí nezavřeli prohlížeč, jinak registraci nepůjde dokončit). Po zadání kódu obdržíme na registrační email zprávu obsahující jak systémem vygenerované přihlašovací jméno, tak odkaz, s jehož pomocí se účet aktivuje. Registrace je kompletní po prvním přihlášení do systému. Po otevření žadatelské sekce systému je možné vytvořit novou žádost a pustit se do její editace. Je vhodné upozornit na odlišné uživatelské role, s čímž se setkáme zejména v situaci, kdy se na vytváření projektu podílí více lidí. Velice zjednodušeně řečeno: editor má možnost projekt psát, čtenář do něj nahlížet a signatář žádost finalizovat a odeslat. Stanovení rolí lze v průběhu životního cyklu projektu měnit, přidělení práv hned po založení žádosti tedy není definitivní. Nejprve musíme vybrat příslušný dotační program a následně i výzvu – například (1) Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost a (2) Úspory energie. Poté je cesta k vyplňování žádosti volná. Data se vkládají do sedmi provázaných sekcí – Identifikace projektu, Umístění, Cílová skupina, Subjekty, Financování, Přiložené dokumenty a Čestná prohlášení. Vyplňování kolonek se v podstatě neliší od objednávkového formuláře známého z běžných webových stránek – povinná pole jsou podbarvena žlutě, položky, které vyplní systém automaticky, jsou bez podbarvení, nepovinná či nerelevantní pole mají šedivé podbarvení. Podobné je to i s postupem vyplňování polí. Zadáním jedné informace se aktivuje možnost vkládat data do kolonky následující a analogicky dále. V záložce Projekt je potřeba označit nejenom plánované realizace výběrových řízení, ale i možnost veřejné podpory. Pokud na tuto položku zapomeneme, systém nám neumožní tzv. rozklad financí, tedy rozdělení rozpočtu mezi vlastní prostředky a požadovanou dotaci. S jistou komplikací se lze setkat i u Specifických cílů, kde je nutné zvolit jeden (předem definovaný) cíl a dopsat k němu 100 %. Snad pouze autoři systému tuší, proč se tato část žádosti vůbec vyplňuje, když zde není jiná alternativa. Už u předběžné žádosti se musí stanovit očekávané Etapy projektu. Podle vyjádření agentury CzechInvest by měly být etapy při práci na plné žádosti editovatelné. Nicméně prozatím raději vycházejme z toho, že je již u podání předběžné žádosti vhodné zamyslet se nad harmonogramem projektu a ten při vyplňování žádosti i uvést. Poměrně komplikovaně je nastavena i část Umístění. Uživatele zde může zarazit způsob zadávání jednotlivých území – nejprve je nutné region zvolit, poté s pomocí malé šipky přesunout do pravé části systému. Identifikace žadatele se provádí přes IČ a následnou validaci v záložce Subjekty. Do žádosti se tímto způsobem nahrají data o společnosti z Registru osob, ke kterým je zapotřebí doplnit počet zaměstnanců za všechny majetkově propojené společnosti, roční obraty a bilanční sumu roční rozvahy v EUR. Teprve po stanovení těchto údajů je možné nastavit velikost podniku, jež je zásadní pro výši dotace. S majetkovým propojením firem souvisí i další nedostatek MS2014+. V žádosti nepostačí uvést identifikační údaje žadatele. Je zapotřebí je doplnit informacemi o majetkově propojených podnicích. Problém nastane u zahraničních společností (např. mateřský podnik sídlí v cizině). I u nich se musí uvést IČ a adresa, MS2014+ však na tento požadavek zatím není připraven a adresy je možné zadávat pouze z Registru územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN), kde zahraniční adresy nenajdeme. Zůstává navíc stále otevřené, jestli bude nutné identifikovat mateřskou společnost i v případě velkých firem (již tak mohou žádat o podporu v nejnižší procentuální výši), záznamů by v žádosti totiž bylo doopravdy hodně. nezapomenout na přílohy a kontrolu Nedílnou součástí předběžných žádostí jsou i přílohy. Je nutné doložit výkaz finanční realizovatelnosti projektu (předepsaný formát: .xlsx) a finanční výkazy jako rozvahu a výkaz zisků a ztrát za poslední dvě uzavřená účetní období (formát: .pdf; musí být dodrženo i pořadí: první vložit oskenovanou rozvahu, poté výkaz zisků a ztrát). Pokud je ve výkazech uvedeno i staré účetní období, není údajně nutné skenovat výkazy za oba roky, podle CzechInvestu postačí ten za poslední uzavřený účetní rok. Když už máme vše vyplněno a nahráno, umožňuje systém automatickou kontrolu vyplnění požadovaných dat, samozřejmostí by měla být i pečlivá manuální prohlídka. Teprve poté lze přistoupit k elektronickému podpisu žádosti – žádost vždy podepisuje definovaný signatář, a to buď osoba statutárního zástupce, nebo osoba pověřená plnou mocí. Zejména firmy s omezující politikou instalace neznámého SW musí počítat s tím, že pro samotný podpis je potřeba mít v počítači nainstalovány programy Microsoft Silverlight a TescoSW Elevated Trust Tool, které je možné stáhnout přímo ze sekce HW a SW požadavky v systému MS2014+. Po podpisu všech dokumentů přejdeme na podání žádosti, kde podepíšeme vygenerovaný dokument se zněním předběžné žádosti.
|